Een nieuw product lanceren bij je bedrijf? Of een andere vernieuwing introduceren bij de organisatie waar je werkt? Dan is de kans op weerstand bij het management en de werknemers groot. Innovaties lijken namelijk vaak riskant en spannend. Maar dat hóeft niet, zegt innovator pur sang Patrick van der Pijl.
Van der Pijl is eigenaar van Business Models Inc. (BMI), een strategie- en innovatie-designbureau. Ook is hij co-auteur van meerdere boeken en producent van het bestsellerboek Business Model Generation (2010). Daarvan zijn meer dan vier miljoen exemplaren in 37 talen verkocht. USA Today noemde Business Model Generation een van de 12 beste zakelijke boeken aller tijden.
In de tweede aflevering van de podcast Aanjagers, van Salesforce, geeft hij een pakkend voorbeeld van hoe simpel innovatie soms is. Zo dacht Mars Chocolate dat een plant-based reep op de markt brengen heel riskant was, maar Van der Pijl liet hen zien dat dat wel meeviel.
Hoe groot zijn de risico’s echt?
“Als je kijkt naar de markt is plant-based gewoon gemeengoed. Dus dat gaat eigenlijk niet zoveel om ‘durven’,” zegt Patrick van der Pijl in de podcast.
Ook zegt hij: ”Het slimst is om een product te maken met een smaak die zo dicht mogelijk bij de originele Snickers ligt. Kijk naar de Vegetarische Slager, die snappen ook dat je niet ineens een vierkante hamburger moet maken. Je maakt wat mensen al kennen. En zo is het ook met chocoladerepen.”
Maar hoe ga je anderen in het bedrijf overtuigen dat de risico’s inderdaad wel meevallen en innoveren helemaal niet zo spannend is? In de podcast geeft Van der Pijl tips over hoe je dit het beste kunt aanpakken.
Meer interessante gesprekken?
In de podcast Aanjagers spreken hosts Patrick Willer en Nick Botter van Salesforce een toonaangevende gast op het gebied van innovatie en creativiteit. In de komende afleveringen delen onder andere Neelie Kroes (oud-politica en momenteel lid van verschillende ondernemingsraden) en Aletta Kok (chief marketing en digital officer bij de Jaarbeurs) hun visie.
Luister hieronder meteen naar de eerste twee afleveringen met ondernemers Rachelle van der Linden en Patrick van der Pijl: